Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Szamotułach
Ekonomia w szkole


II WIELKOPOLSKI KONKURS WIEDZY O PODATKACH

 

            Dnia 23 stycznia 2012 roku z naszej szkoły zostały wysłane 3 prace na konkurs pt. „II Wielkopolski Konkurs Wiedzy o Podatkach 2011/2012”. Uczennice z klasy III TE, które się zgłosiły do tego konkursu to: Agnieszka Banas, Patrycja Desperak i Katarzyna Kopka. Oto cztery tematy jakie były do wyboru aby napisać pracę konkursową:

 

        1. Co byś doradził(a) swojemu Rządowi lub Ministrowi Finansów w celu poprawy istniejącego systemu podatkowego?

        2. Czy wejście Polski do Unii Europejskiej miało wpływ na polski system podatkowy? Jak go można ocenić?

        3. Doradca podatkowy – zawód prawniczy, ekonomiczny czy interdyscyplinarny.

       4. Kiedy i w jakich sytuacjach przeciętny Obywatel nie prowadzący działalności może i powinien skorzystać z opinii Doradcy Podatkowego?

 

Każda z dziewczyn wybrała sobie pracę i napisała owe wypracowanie. Osobą, która pomogła nam w przygotowaniu była pani profesor Agnieszka Brodziszewska. Po sprawdzeniu prac zostały one wysłane do Poznania. 27 stycznia 2012 roku przyszła wiadomość, że do etapu wojewódzkiego, który odbędzie się 15 marca w Wyższej Szkole Bankowej zakwalifikowała się Patrycja Desperak.

Życzymy dalszych sukcesów i dostania się do etapu ogólnopolskiego.

 

tekst: Patrycja Desperak klasa 3 TE

 

X OGÓLNOPOLSKI KONKURS Z RACHUNKOWOŚCI

     Dnia 8 grudnia 2011 roku w naszej szkole odbył się I etap Ogólnopolskiego Konkursu z Rachunkowości dla szkół średnich, udział w nim wzięli wszyscy uczniowie z klasy IV TE. W naszej szkole organizatorką konkursu była p. prof. Agnieszka Brodziszewska. Ideą konkursu jest rozwijanie wśród uczniów zainteresowania problematyką współczesnej rachunkowości, upowszechnienie sposobu korzystania z informacji kodowanej przez specyficzny język ewidencji działalności gospodarczej oraz podniesienie poziomu nauczania rachunkowości. Głównym celem udziału całej klasy w konkursie było przygotowanie do egzaminu zawodowego, który czeka nas w czerwcu. Niestety żaden uczeń nie zakwalifikował się do II etapu, mimo to jesteśmy bogatsi w nowe doświadczenia. Największą liczbę punktów otrzymała Joanna Kanchen. Mogliśmy także sprawdzić poziom swojej wiedzy i umiejętności z zakresu rachunkowości.

tekst: Paulina Napierała kl. 4TE

 

XII KONKURS WIEDZY Z RACHUNKOWOŚCI W TORUNIU

Dnia 9 grudnia 2011 roku o godz. 12.00 odbyła się XII edycja Konkursy Wiedzy z Rachunkowości dla Uczniów Szkół Średnich w Toruniu. W tym roku udział wzięło 180 uczniów z 36 szkół średnich o profilu ekonomicznym, w tym dwie uczennice z naszej szkoły. W klasyfikacji końcowej uczennice Zespołu Szkół nr 3 im. H. Kołłątaja w Szamotułach zajęły następujące miejsca: Joanna Kanchen – 21 miejsce (24 punkty) i Paulina Napierała – 40 miejsce (22 punkty).   

            W piątek wcześnie rano pojawiłyśmy się na dworcu w Szamotułach. Jeszcze trochę zaspane i zmarznięte czekałyśmy na pociąg o godz. 4.38, który miał zawieźć nas do Poznania. W pociągu spotkaliśmy się z panią Brodziszewską i razem wyruszyłyśmy do Torunia. W czasie jazdy mogłyśmy odespać wczesną pobudkę. W Poznaniu przesiadłyśmy się do innego pociągu jadącego do miasta Mikołaja Kopernika, za oknami było jeszcze trochę ciemno co przypominało nam o wczesnej porze. Podróż była długa i męcząca, na miejsce dotarłyśmy około godz. 8.24. Pogoda tego dnia nie dopisywała, był pochmurno i czasem padało, co pokrzyżowało nasze plany zwiedzania Starego Rynku. Miałyśmy dużo czasu do rozpoczęcia testu, toteż najpierw podjechałyśmy miejskim autobusem w okolice uniwersytetu, a później zwiedzałyśmy kampus uniwersytecki z zewnątrz. Udałyśmy się też do jednej z pobliskich restauracji, gdzie zjadłyśmy pyszne naleśniki i wypiłyśmy ciepłą herbatę. Po posiłku z dobrymi nastrojami poszłyśmy do budynku Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który wywarł na nas pozytywne wrażenie, a może nawet zachwycił swoją nowoczesnością. Gdy wpisałyśmy się na listę uczestników razem zwiedziłyśmy budynek Wydziału Ekonomicznego, który także był dla nas niecodziennym widokiem, czułyśmy się prawie jak studentki. O godzinie 12.00 nie bez problemów zajęłyśmy swoje miejsca na auli. Przed rozpoczęciem testu, które się opóźniło, przywitał nas organizator i życzył połamania długopisów w rozwiązywaniu zadań. Niektóre pytania wydawały nam się proste, inne wymagały skupienia i wiedzy. Krótko przed końcem czasu oddałyśmy wypełnione testy. Gdy już odebrałyśmy rzeczy z szatni i spotkałyśmy się z panią Brodziszewską wymieniłyśmy się naszymi wrażeniami w drodze na przystanek. Po dotarciu na dworzec PKP, kupiłyśmy szybko bilety oraz pierniki jako tradycyjną toruńską pamiątkę i chwilę przed odjazdem wsiadłyśmy do pociągu do stolicy wielkopolski o godz. 14.16. Na miejscu również w pośpiechu popędziliśmy na pociąg do Szamotuł. Nasza podróż zakończyła się o godz. 16.18. Wyjazd był dla nas niezwykłą przygodą, mogłyśmy zobaczyć i zwiedzić Uniwersytet Mikołaja Kopernika, który może być za niespełna rok naszą nowa szkołą. Mimo, że nie wszystkie nasze plany na ten dzień zostały zrealizowane jesteśmy zadowolone i wiążemy z tą podróżą tylko dobre wspomnienia.

 

tekst: Paulina Napierała - klasa 4TE

 

  

OLIMPIADA PRZEDSIEBIORCZOŚCI

Dnia 1 grudnia 2011 roku odbyły się eliminacje szkolne. Hasłem VII edycji Olimpiady była "Społeczna odpowiedzialność biznesu”, które przede wszystkim koncentrowało się na:

 

  • zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstwa,
  • relacjach przedsiębiorstwa z pracownikami,
  • współpracy firmy z otoczeniem.

 30 uczniów naszej szkoły (głoszonych było 36) zmierzyło się z testem zawierającym 50 pytań. Najlepszy wyniki  osiągnęli następujący uczniowie:

 

  • Karolina Kęsa z klasy III TE
  • Zuzanna Kowal z klasy II TL
  • Maciej Hancyk z klasy III TE
  • Natalia Sobczyńska z klasy III TE
  • Mateusz Kubala z klasy III TE

 W założeniach Olimpiada Przedsiębiorczości łączy w sobie następujące cele:

 

  • uświadomienie młodzieży konieczności zachowywania się w sposób przedsiębiorczy, jeżeli chce ona realizować własne cele w życiu prywatnym i zawodowym;
  • rozbudzenie i wzmocnienie wśród młodzieży postaw i zachowań przedsiębiorczych;
  • doskonalenie u młodych ludzi umiejętności analizy zjawisk zachodzących w gospodarce, w organizacji oraz w życiu prywatnym, mających wpływ na zachowania przedsiębiorcze;
  • rozwijanie u młodzieży zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, planowania oraz realizacji przedsięwzięć, rozwiązywania w sposób twórczy problemów, skutecznego komunikowania się, poszukiwania informacji i na ich podstawie podejmowania decyzji, współdziałania w zespole oraz negocjacji;
  • tworzenie pozytywnego klimatu wokół działalności biznesowej;
  • lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań współczesnego świata, do których należą tendencja do integracji i globalizacji życia społecznego, wzrost roli wiedzy i informacji oraz coraz szybszy postęp naukowo-techniczny;
  • zachęcanie młodzieży do studiowania w uczelniach ekonomicznych.

Tak różnorodne cele Olimpiady powodują, że uczestnicy ą oceniani nie tylko pod kątem posiadanej wiedzy i umiejętności jej przełożenia na praktyczne umiejętności, ale także badane są reprezentowane przez nich postawy i zachowania przedsiębiorcze. Z tego powodu formy zadań na Olimpiadzie są zróżnicowane. Wiedza jest sprawdzana poprzez testy; postawy i zachowania przedsiębiorcze są badane poprzez przygotowywane przez uczestników projekty, a także rozwiązywanie przygotowanych case'ów i prezentacje na zadany temat.

 

 tekst: prof. Agnieszka Brodziszowska, prof. Renata Koźlarek

 

 

ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

W dniach 14 - 20 listopada 2011 roku, po raz pierwszy nasza szkoła  uczestniczyła w projekcie „Otwarta firma”, organizowanym w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. W Polsce został on zorganizowany po raz czwarty przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Przewodniczącym Komitetu Honorowego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości był Wicepremier RP i Minister Gospodarki, Waldemar Pawlak.

 

W Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości uczestniczyło 56 krajów. Celem projektu jest stworzenie środowiska społecznego, które aktywnie wspiera przedsiębiorcze postawy i inicjatywy młodych ludzi  oraz umożliwienie im zdobycia wiedzy i praktycznych umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych.

 

 Projekt składał się z czterech modułów, dostosowanych do poszczególnych etapów edukacji.

  •  Szkoła podstawowa, klasy I - III - „Poznajemy zawody w miejscu pracy”
  • Szkoła podstawowa, klasy IV - VI - „Poznajemy przedsiębiorstwa w naszej okolicy”
  • Gimnazjum - „Zawody w mojej okolicy”
  • Szkoła ponadgimnazjalna - „Biznes przy tablicy”

 

 Uczniowie klas: IV TE i IV TH oraz III TE uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez panie pracujące w Oddziale Banku BGŻ SA w Szamotułach. Klasy: IV TE i III TE brały udział w zajęciach prowadzonych przez panią Ewę Szypowicz z Biura Rachunkowego. Natomiast uczniowie klasy II TL spotkali  się z przedstawicielem firmy transportowej IW- MET.

 

 Koordynatorem projektu była prof. Agnieszka Brodziszewska. Była to  wspaniała okazja do promocji oraz nawiązania nowych kontaktów w środowisku lokalnym. Szkoła miała  możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy.

Uczestnicy projektu otrzymali podziękowania.

tekst: prof. Agnieszka Brodziszewska

 
Więcej artykułów…
«pierwszapoprzednia12następnaostatnia»

Strona 1 z 2
Joomla free themes created by Lonex.